SEO
Strategie
Het Zeeuwse Landschap wilde haar online organische vindbaarheid vergroten, het websitebezoek verhogen en meer betrokkenheid creëren bij potentiële bezoekers, donateurs en natuurliefhebbers. Zij hebben een informatie website, deze werd al goed gevonden door zoekmachines maar er was nog ruimte voor optimalisatie op het gebied van gebruikerservaring en technische SEO. Ook met het oog op de toekomst nu de AI overviews is geïmplementeerd is het goed om hier op tijd mee aan de slag te gaan.
Om deze doelen te bereiken, zijn we samen aan de slag gegaan met de volgende strategie:
We hebben uitgebreide Schema.org markeringen toegevoegd aan de website, waaronder:
Deze gestructureerde data helpt zoekmachines de inhoud beter te begrijpen en te presenteren in de vorm van rich snippets, wat de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid in de zoekresultaten vergroot.
Aan de hand van zoekwoorden onderzoek hebben we content kansen voor het Zeeuwse landschap opgesteld. Dit betekent zeker niet altijd nieuwe content toevoegen. We nemen ook bestaande content onder de loep en maken samen met de klant een plan wat kan worden opgepakt en door wie. In dit geval heeft de klant veel zelf kunnen optimaliseren. Wij leveren het raamwerk van de artikelen aan zodat Het zeeuwse Landschap zelf vooruit kan.
We onderzoeken het zoekwoord volume, de moeilijkheidsgraad en de zoekintentie van de klant. Op basis van deze criteria maken we een prioriteitenlijst. Op deze manier kunnen we binnen enkele maanden resultaten behalen.
Om de autoriteit van de website te versterken, hebben we thematische contentclusters gecreëerd:
Deze aanpak helpt zoekmachines de diepte en breedte van de expertise van Het Zeeuwse Landschap te begrijpen en verbetert de gebruikerservaring door aanbevolen artikelen te laten zien.
We hebben diverse technische optimalisaties doorgevoerd:
Binnen enkele maanden zagen we al grote verschillen. We zien een enorme stijging ten opzichte van dezelfde periode het voorgaande jaar. Er wordt meer geklikt, we krijgen meer impressies en we zien dat de betrokkenheid op de website is verhoogd.
We vergelijken niet maand op maand omdat deze klant te maken heeft met seizoen gebonden verkeer, daardoor vergelijken we alles met het voorgaande jaar.
In de onderstaande tabel is te zien dat we in dezelfde periode tov vorig jaar 10.000 meer klikken hebben weten te realiseren en een verhoging van meer dan 220.000 impressies!
Voor de komende periode richten we ons op:
Deze samenwerking laat zien dat je met een slimme SEO-aanpak echt het verschil kunt maken, zelfs in een korte periode. Geen ingewikkelde trucjes, maar alles technisch maken, waardevolle content bieden en slim gebruik maken van structured data.